The Main Psychological Constructs Assessed and Psychometric Instruments Used by Quebec Guidance Counsellors
DOI:
https://doi.org/10.53379/cjcd.2024.394Keywords:
Psychometrics, Psychological instruments, Testing, career and guidance counsellors, TestsAbstract
Given the significant role played by psychometric instruments in the practice of Quebec guidance counsellors (C.O.s), the wide diversity of these instruments and the concern for their proper use, it seems important to support C.O.s in the use of these instruments. To do so, it is important to know which psychological constructs are being evaluated and which psychometric instruments are being used, both of which remain poorly documented to date. This article presents the results of an online survey on the main psychometric instruments used by Quebec c.o.s (n = 302) working in various sectors in recent years. The results show that the main constructs assessed by c.o.s are professional interests, personality, values and aptitudes. Also, although c.o.s use a wide variety of psychometric instruments, career interest inventories remain the main instruments used. The top ten instruments used by c.o.s also show that personality inventories play an important role. There are also variations according to workplace. The discussion compares the results with those of a comparable survey conducted in 2010.
References
AFC Holland. (2022). Test AFC Holland (RIASEC) (3e édition). http://www.afcholland.com
Agresta, J. (2004). Professional role perceptions of school social workers, psychologists, and counselors. Children & Schools, 26(3), 151-163. https://doi.org/10.1093/cs/26.3.151
American Educational Research Association, American Psychological Association et National Council on Measurement in Education. (2014). Standards for educational and psychological testing (5e éd.). AERA Publications Sales (1re éd. 1974).
Beaud, J.-P. (2016). L’échantillonnage. Dans B. Gauthier et I. Bourgeois. (dir.), Recherche sociale : de la problématique à la collecte des données (6e éd.) (p. 251-286). Presses de l’Université du Québec (1re éd. 1982).
Benson, N. F., Floyd, R. G., Kranzler, J. H., Eckert, T. L., Fefer, S. A. et Morgan, G. B. (2019). Test use and assessment practices of school psychologists in the United States : Findings from the 2017 National Survey. Journal of School Psychology, 72, 29-48. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2018.12.004
Bernaud, J. L. (2007). Introduction à la psychométrie. Dunod.
Blacher, J.H., Murray-Ward, M. et Uellendahl, G.E. (2005). School counselors and student assessment. Professional School Counseling, 8(4), 337-343. https://www.jstor.org/stable/42732628
Blais, A. et Durand, C. (2016). Le sondage. Dans B. Gauthier et I. Bourgeois (éds), Recherche sociale : de la problématique à la collecte des données (6e éd.) (p. 455-501). Presses de l’Université du Québec. (1re éd. 1982).
Boudrias, J-S., Pettersen, N., Longpré, P. et Plunier, P. (2008). Enquête sur les pratiques québécoises en évaluation du potentiel et des compétences. Rapport remis à la Société québécoise de psychologie du travail et des organisations. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30903.52644
Busque-Carrier, M. et Le Corff, Y. (2022). Échelle intégrative de valeurs de travail. Institut de recherches psychologiques.
Busque-Carrier, M., Dorceus, S., et Fortin, C. (2024). Principaux constats de l’Enquête sur les activités professionnelles des personnes conseillères d’orientation en milieux organisationnels. L’Orientation, 14(1), 14-19. https://www.orientation.qc.ca/medias/iw/magazine-lorientation-printemps2024.pdf
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioural sciences (2e éd.). Lawrence Erlbaum Associates (1re éd. 1969).
Cohen, R. J. et Swerdlik, M. E. (2010). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7e éd.). McGraw-Hill (1re éd. 1988).
Dillman, D. A., Smyth, J. D. et Christian, L. M. (2014). Internet, mail and mixed-mode surveys : The tailored design method (4e éd.). Wiley & Sons. (1re éd. 1978).
Dorceus, S., Le Corff, Y., et Yergeau, É. (2020). Facteurs associés aux pratiques d’évaluation psychométrique des conseillères et conseillers d’orientation et des psychologues québécois.es. L’orientation scolaire et professionnelle, 49(1), 95-118. https://doi.org/10.4000/osp.11774
Dorceus, S., Le Corff, Y., et Yergeau, É. (2023). Representations of guidance counselors, psychologists, and psychoeducators regarding psychological assessment. European Review of Applied Psychology, 73(2). https://doi.org/10.1016/j.erap.2022.100821
Dorceus, S., Le Corff, Y., Yergeau, É., et Roy, A. (2021). Enquête sur les pratiques professionnelles en matière d'évaluation psychométrique en santé mentale et en relations humaines au Québec. Rapport sur les pratiques d'évaluation psychométrique des conseillers et conseillères d'orientation du Québec. Université de Sherbrooke. https://www.orientation.qc.ca/files/Dorceus_Le-Corff_Yergeau_Roy_2021_VF.pdf
Dorceus, S., Le Corff, Y., Yergeau, É., Savard, R. et Gingras, M. (2014). Les pratiques des conseillers et conseillères d’orientation du Québec en matière d’évaluation psychométrique dans les écoles secondaires : dimensions évaluées, tests utilisés et exercice des activités réservées par le Projet de loi 21. L’orientation scolaire et professionnelle, 43(2), 171-193. https://doi.org/10.4000/osp.4354
Gonthier, C. (2022). Cross-cultural differences in visuo-spatial processing and the culture-fairness of visuo-spatial intelligence tests : An integrative review and a model for matrices tasks. Cognitive Research: Principles and Implications, 7(1), 1-27. https://doi.org/10.1186/s41235-021-00350-w
Guédon, M.-C., Savard, R., Le Corff, Y. et Yergeau, É. (2011). Tests à l’appui. Pour une intervention intégrée de la psychométrie en counseling de carrière (2e éd.). Les Éditions Septembre. (1re éd. 2000).
Hanson, W. E. et Poston, J. M. (2011). Building confidence in psychological assessment as a therapeutic intervention : An empirical based reply to Lilienfeld, Garb, and Wood (2011). Psychological Assessment, 23(4), 1056-1062. http://doi.org/10.1037/a0025656
Howell, D. C. (2012). Statistical methods for psychology (8e éd.). Duxbury. (1re éd. 1982).
Hunsley, J., Ronson, A. et Cohen, K. (2013). Professional practice in Canada : A survey of demographic and practice characteristics. Professional Psychology : Research and Practice, 44(2), 118–126. https://doi.org/10.1037/a0029672
Jacobson, R. M., Hanson, W. E. et Zhou, H. (2015). Canadian psychologists’ test feedback training and practice : A national survey. Canadian Psychology, 56(4), 394-404. https://doi.org/10.1037/cap0000037
Le Corff, Y. (2014). L’Inventaire de personnalité Le Corff (IPLC). Manuel professionnel. Institut de recherches psychologiques.
Le Corff, Y., Yergeau, É., et Savard, R. (2011). Évaluation psychométrique : enquête sur les pratiques des conseillers d’orientation. L’Orientation, 1(1), 18-20. https://orientation.qc.ca/files/LOrientation-Vol1-No1-Aout-2011.pdf
Meyer, G. J., Finn, S. E., Eyde, L. D., Kay, G. G., Moreland, K. L., Dies, R. R., Eisman, E. J., Kubiszyn, T.W. et Reed, G. M. (2001). Psychological testing and psychological assessment: A review of evidence and issues. American Psychologist, 56(2), 128-165. https://doi.org/10.1037/0003-066X.56.2.128
Miller, L. A. et Lovler, R. L. (2016). Foundations of psychological testing : A practical approach (5e éd.). SAGE Publications. (1re éd. 1944).
Neukrug, E. S. et Fawcett, R. C. (2015). Essentials of testing and assessment : A practical guide for counselors, social workers, and psychologists (3e éd.). Cengage Learning. (1re éd. 2006).
Office des professions du Québec. (2021). Guide explicatif. Loi modifiant le Code des professions et d’autres dispositions législatives dans le domaine de la santé mentale et des relations humaines. cOrdre des conseillers et conseillères d’orientation du Québec. (2010a). Guide d’évaluation en orientation. https://www.orientation.qc.ca/medias/iw/Le-Guide-d-evaluation-en-orientation.pdf
Ordre des conseillers et conseillères d’orientation du Québec. (2010b). Le profil des compétences générales des conseillers d’orientation. http://orientation.qc.ca/files/Profil-de-comp%C3%A9tences-des-conseillers-et-conseill%C3%A8res-d%E2%80%99orientation-du-Qu%C3%A9bec.pdf
Ordre des conseillers et conseillères d’orientation du Québec. (2017). Rapport annuel 2016-2017. https://www.orientation.qc.ca/files/Rapport_OCCOQ_2017.pdf
Ordre des conseillers et conseillères d’orientation du Québec. (2023). Employabilité. https://www.orientation.qc.ca/fr/secteurs-de-pratique-des-conseillers-d-orientation/employabilite
Ordre des conseillers et conseillères d’orientation et des psychoéducateurs et psychoéducatrices du Québec. (2004a). Questionnaire sur l’inventaire des pratiques des conseillers et conseillères d’orientation en employabilité et en réadaptation. Rapport inédit remis à l’Ordre des conseillers et conseillères d’orientation et des psychoéducateurs et psychoéducatrices du Québec.
Ordre des conseillers et conseillères d’orientation et des psychoéducateurs et psychoéducatrices du Québec. (2004b). Questionnaire sur l’inventaire des pratiques des conseillers et conseillères d’orientation en éducation. Rapport inédit remis à l’Ordre des conseillers et conseillères d’orientation et des psychoéducateurs et psychoéducatrices du Québec.
Peterson, C. H., Lomas, G. I., Neukrug, E. S. et Bonner, M. W. (2014). Assessment use by counselors in the United States : Implications for policy and practice. Journal of Counseling & Development, 92(1), 90-98. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.2014.00134.x
Roy, J. (2018). GROP-4. À la mesure de votre personnalité. Manuel professionnel. Psymétrik.
Sackett, P. R., Borneman, M. J. et Connelly, B. S. (2008). High stakes testing in higher education and employment : Appraising the evidence for validity and fairness. American Psychologist, 63(4), 215-227. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.63.4.215
Samson, A., Lauzier, M. et Cournoyer. L. (2014). Les transitions scolaires des études secondaires vers les programmes de formation postsecondaire : une étude qualitative et quantitative. Volet 1 : État des lieux des pratiques d’orientation scolaire et professionnelle dans les écoles secondaires de langue française de l’Ontario. Université d’Ottawa. https://www.researchgate.net/publication/263417428
Schmidt, F. L., Oh, I.-S. et Schaffer, J. A. (2016). The validity and utility of selection methods in personnel psychology : Practical and theoretical implications of 100 years of research findings. Fox School of Business Research Paper. https://www.researchgate.net/publication/309203898
Urbina, S. (2014). Essentials of psychological testing (2e éd.). John Wiley & Sons. (1re éd. 2004).
Wright, C. V., Beattie, S. G., Galper, D. I., Church, A. S., Bufka, L. F., Brabender, V. M. et Smith, B. L. (2017). Assessment practices of professional psychologists: Results of a national survey. Professional Psychology: Research and Practice, 48(2), 73-78. https://doi.org/10.1037/pro0000086
Yergeau É., Le Corff Y., Dorceus S., Gingras M., et Savard R. (2012). Enquête sur les pratiques d’évaluation psychométrique : fréquence d’utilisation des tests et pratique des activités réservées par la Loi 21. L'Orientation, 1(2), 21-22. https://www.orientation.qc.ca/medias/iw/Orientation-Vol1-No2-Janvier2012.pdf
Yergeau É., Le Corff Y., et Dorceus S. (2012). Enquête sur les pratiques québécoises en matière de testing des conseillers et conseillères d’orientation : l’évaluation des habiletés cognitives. Revue québécoise de psychologie, 33(1), 189-204.
Downloads
- PDF (Français (Canada))
- Tableau 1 (Français (Canada))
- Tableau 2 (Français (Canada))
- Tableau 3 (Français (Canada))
- Tableau 4 (Français (Canada))
- Tableau 5 (Français (Canada))
- Tableau 6 (Français (Canada))
- Tableau 7 (Français (Canada))
- Tableau 8 (Français (Canada))
- Tableau 9 (Français (Canada))
- Tableau 10 (Français (Canada))
- Tableau 11 (Français (Canada))
- Tableau 12 (Français (Canada))
- Tableau 13 (Français (Canada))
- Tableau 14 (Français (Canada))
- Tableau 15 (Français (Canada))
- Tableau 16 (Français (Canada))
- Tableau 17 (Français (Canada))
- Tableau 18 (Français (Canada))
- Tableau 19 (Français (Canada))
- Tableau 20 (Français (Canada))
- Tableau 21 (Français (Canada))
- Tableau 22 (Français (Canada))
- Tableau 23 (Français (Canada))
- Tableau 24 (Français (Canada))
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Canadian Journal of Career Development
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.